Wednesday, April 29, 2009

Kekuatan dan Kekurangan Dalam Nyanyian.

Aku menulis renungan ini setelah berbicara dengan kenalanku, penyanyi Suraya Hassan menerusi facebook sambil menonton Ella Fitzgerald.

S
etiap penyanyi mempunyai kekuatan dan kekurangan. Kekuatan harus digunakan dan dipraktikkan dengan sebaik mungkin agar ia tidak ber'karat', walaupun sang penyanyi sudah jarang aktif dalam dunia persembahan. Setiap penyanyi tidak boleh lari dari seni suaranya, walaupun telah bersara atau berehat panjang. Kadangkala sang penyanyi akan rasa 'gian' untuk menyanyi dan kalau dihambat ia tidak akan tenteram.

Jadi,bottomline is, jangan sekali-kali melafaz kata putus 'tidak akan nyanyi lagi' kerana kita tidak tahu bila tangan kita akan mencapai mikrofon semula.

Kekurangan yang ada pula harus diakui oleh sang penyanyi. Sang penyanyi harus akur akan itu.
Namun ia tidak harus menghambat aktiviti seni suaranya dan membuat ia patah semangat. Ambil kesempatan diatas kekuatannya dan tidak terlalu bersusah payah memikirkan kekurangannya. Perhalusi kekuatan yang ada dan perbaiki kekurangan ke tahap yang termampu.

Aku pernah cuba menyanyi Rock dan hip hop tapi aku akur ia tidak sesuai dengan suaraku. Memang tak sesuai langsung dan hanya membuatku seperti badut. Aku lebih cenderung ke arah jazz, balada, bossa, sedikit soul dan r&b. Kekuatanku mungkin lebih kepada jazz, bossa dan balada jadi aku sedang cuba memperhalusi gaya tersebut. Yang penting aku sudah mencuba.

Kekuatan yang wajib ada pada setiap penyanyi ialah pengusaan nyanyian livenya. I repeat, LIVE! Kalau tak boleh nyanyi live, kau patut rasa takut. Sampai bila nak gunakan trick rakaman dan sampai bila nak lipsinging.

Belum try belum tahu mah...

Practice makes perfect!

Yang Bernyanyi,
Rudy Djoharnaen

No comments: