Saturday, February 28, 2009

Biduanita Kartina Dahari

Semalam, setelah sekian lama, barulah dapat aku melihat Biduanita unggul ini di kaca televisyen. Kartina Dahari telah diberi penghormatan Anugerah Emas di Pesta Perdana yang ditayangkan di saluran Suria, Singapura.

Memang wajar Biduanita negara ini diberi penghormatan sedemikian. Kartina Dahari memulakan kariernya sebagai seorang penyanyi pada tahun 60an.
Beliau adalah anak kepada Dahari Jarr, pemimpin pancaragam Orkes Kampung Gelam di Singapura. Datuknya, Wak Jarr adalah pencipta lagu-lagu bangsawan.

Pada era 60an, Kartina terkenal dengan pesembahannya bersama Biduanita Alina Rahman, Biduan Rahim Hamid dan Ahmad Daud dalam rancangan RTS (nama
old school Mediacorp) "Kalong Senandong" . Beliau juga pernah merakam LP dan EP Inggeris seperti Look of Love, Peace of Mind, Whisper You Love Me Boy dan lain-lain.

Pada tahun 70an, beliau mula berkeroncong. "Sayang Di Sayang" (Ktina at her best vocal expression) ciptaan Seniman Muzik Zubir Said yang dibawakan semula dalam genre tersebut sangat masuk ke dalam hati. Kemahiran berkeroncong itu menaikkan nama Kartina sebagai Ratu Keroncong Singapura. Banyak juga lagu-lagu keroncong rakaman beliau yang disukai seperti Keroncong Rindu, Seruling Senja, Jangan Ditanya, Sriwana, Tunas Kasih dan lain-lain lagi.







Keunggulan Biduanita ini terletak pada karisma dan ekspressi vokal yang sangat melodius. Ditambah pula dengan pembawaannya di atas pentas dengan pakaian yang elegant dan keindahan raut wajahnya. Beliau memang pandai menjaga kewibawaan sebagai seorang penyanyi. A performer with her own Class.

Tahniah Biduanita Kartina Dahari. Keunggulan dan jasa anda dalam dunia seni suara tiada tolok bandingnya. Salute! Insyaallah, kalau aku bikin solo show aku sendiri, aku akan undang Puan menyanyi.





3 comments:

MY CUPPIE CAKE said...

RUDY,
saya antara peminat kak tina
masih simpan beberapaep dan lp beliau

Rudy Djoharnaen said...

Cuppie cake,

Glad to know that. :) simpan khazanah tu baik baik ya.

Anonymous said...

if u perform solo show, pls keep me in mind..