Thursday, October 16, 2008

Biduanita Anneke Gronloh

Ahad yang lepas. Sedang aku melayan tamu yang datang bertandang untuk beraya, sempat aku menonton beberapa segmen rancangan President's Star Charity 2008 di saluran 5. Very delighted to catch Anneke Gronloh performing again, selepas bertahun-tahun di Singapura. Kali terakhir beliau beraksi pada 1994 untuk konsert Rolling Good Times terbitan TCS (kini Mediacorp).

Biduanita jelita ini lahir pada 1944 di Menagassar, Sulawesi Utara pada 1944. Kemudian keluarganya berpindah ke Holland pada 1949. EP beliau yang pertama pada 1960 telah mendapat tempat di hati para penggemar seni hiburan di Indonesia, Brunei, Malaysia dan Singapura. Asmara, Nina Bobo, Buka Pintu adalah diantara lagu-lagu yang sangat popular ketika itu. Anneke menjadi idola dan sumber inspirasi kepada ramai penggemar.

Aku suka pada lagu 'Asmara' dan 'Buka Pintu'. Ismail Haron dan Anita Sarawak pernah merakam semula lagu ini pada tahun 70an dengan rentak yang berbeza.

Anneke mempunyai suara jazz yang bermutu. Karismanya ketika menyanyi live sukar dipertikaikan. A living legend indeed! Sehingga kini beliau masih merakam lagu. Salute to Anneke!

Asmara - Anneke Gronloh

Buka Pintu - Anneke Gronloh

2 comments:

Anonymous said...

Salam,
Do tell, 'burung kakak tua' tu lagu rakyat ke atau Anneke yang pelopor?
I'm no music expert, somehow 'bunyi' lagu-lagunya memang tersendiri.
_Deli

Rudy Djoharnaen said...

kurang pasti mungkal. tapi mungkin lagu folk dari indonesia yang di jazzkan oleh anneke.