Tuesday, September 30, 2008

Terawih Terakhir di Masjid Almukminin


"Akhiru tarawih rahimatumullah!"

Laungan pak Bilal di malam terakhir

aku tersentak sebentar

kerana malam nan indah ini telah sampai ke penghujungnya

semakin sebak hati aku akan pemergian ini

nikmat Ramadhan tidak mungkin datang lagi

hidup mati di tangan Illahi

Airmata menitis membasahi pipi

Rugi.

rugi kerana banyak malam-malam Ramadhan tidak aku isi dengan amalan.

Namun aku bersyukur padamu Ya Allah,

kerana rahmatMu dan IzinMu,

aku bisa menghafal Surah At-Tin dengan lancar

dan aku dapat menyaksikan majlis khatam para qari

memberi inspirasi untuk membaca Al Qur'an

selama ini aku melupakan Al Qur'an

selama ini aku melupakan Masjid

selama ini aku melupakan Sedekah

selama ini aku melupakan RasulMu

selama ini aku melupakanMu



aku tidak mahu lupa lagi

kerana ini akan membinasakan hati dan diri

dan aku dikalangan orang-orang yang merugi

Ya Allah Ya Rahman,

Pandangilah aku dengan Pandangan Kasihmu

dengan Pandangan Rahmatmu

dengan Pandangan Keampunanmu

semoga aku sentiasa beristiqomah

semoga aku sentiasa mengasihi dan dikasihi

Ampunilah kedua orang tuaku

Adik-Beradikku, Saudara-maraku, Guru-guruku

dan sahabat handaiku...

Terimalah Ya Tuhanku

segala amalanku walau sekecil mana pun sepanjang Ramadhan yang mulia ini.

Semoga ianya bisa menghindariku dari siksa Api Neraka Jahannam

Semoga ianya bisa menguatkan imanku dan kasihku padaMu dan RasulMu

Aku ingin terus berjalan kepadaMu

dan semoga Kau akan datang berlari padaku


Selamat Tinggal Ramadhan yang aku Kasihi

Selamat datang Syawal

Maafkan aku wahai teman-temanku

khilafku mungkin terlalu banyak

sehingga tercatit di buku hitam kalian

Terima kasih di atas persahabatan ini...

Salam Aidilfitri.



Rudy Djoharnaen
1429







No comments: