Friday, September 19, 2008

Melodi Lebaran Doelu-Doelu (Bahagian 4)

Biduanita unggul ini merakam lagu ala cha cha, 'Selamat Hari Raya' pada 1955, di awal penglibatannya dalam dunia seni dan mulanya era kegemilangannya. Versi asal ini diiringi oleh Orkestra Ahmad Jaafar pimpinan pemuzik lagenda Ahmad Jaafar, yang juga penggubah lagu ini. Ahmad Jaafar juga terkenal dengan lagu gubahannya, iaitu 'Ibu'. Lagu hari raya ini juga dijadikan soundtrack filem 'Selamat Hari Raya' arahan L.Krishnan pada tahun yang sama. Filem tersebut dibintangi oleh Seniwati Maria Menado dan Seniman Almarhum S.Roomai Noor (bapa Anita Sarawak)

“Memang pada mulanya, saya tidak menyangka lagu itu akan menjadi popular dan evergreen sehingga ke hari ini. Saya menghayati lagu Selamat Hari Raya itu sama seperti lagu Saloma lain yang pernah saya miming dalam filem.

“Selain di panggung wayang, lagu itu juga ke udara di Radio Malaya dan Singapura. Mungkin disebabkan dulu tidak ada banyak lagu raya, jadi lagu Selamat Hari Raya nyanyian Saloma mudah diterima dan diingat, apatah lagi ia sendiri berkonsepkan ceria dan menggambarkan kemeriahan di hari lebaran,” (Maria Menado, dalam termuramah oleh Harian Metro)


Pada 1973, lagu ini diberi nafas baru oleh Saloma sendiri dengan senikata dan susunan muzik yang berbeza, sesuai dengan gaya muzik waktu itu. Versi ini menjadi terkenal dan malar segar sehingga kini dan juga sebagai salah satu lagu 'wajib' musim raya Aidilfitri. Almarhum bapaku sangat meminati lagu ini dan arwahlah yang memberitahu akan versi 50annya.

Al Fatihah untuk Almarhumah Salmah Bte Ismail (Saloma, 1935-1983)




Versi awal 70an
Selamat Hari Raya - Saloma

Versi Asal
Selamat Hari Raya - Saloma

No comments: