Monday, September 22, 2008

Melodi Lebaran Doelu Doelu (Bahagian 6)

Semalam abang aku berbual pasal zaman Rocknya bila berhari raya. Kenangan di Holland Avenue dan Queensway Shopping Centre memang tak dapat dilupakan. Sekarang sudah 'tone down' dengan anak isteri tapi jiwa tetap Rock.

Bila mendengar cerita silamnya, aku teringat pada lagu 'Seri Hari Raya' oleh Sweet Charity. Lagu saduran dari sebuah kumpulan dari Barat (aku lupa nama band asalnya tapi aku tahu vokalisnya wanita) ini diubahsuai senikatanya menjadi lagu raya. Memang happening lagu ini.


'Seri Hari Raya' dimuatkan dalam album kompilasi LP Lebaran 1980 'Aidilfitri, Bermaaf-Maafan' menampilkan artis-artis popular WEA Singapura dan Malaysia seperti Noraziah Ali, Othman Hamzah, Sweet Charity, Azean Irdawaty, Uji Rashid, Ahmad Nawab, Khaty Ibrahim, Jamal Abdillah dan Hail Amir. Bagi anda yang suka sama Rock, ini lagu ditujukan untuk anda.

Tabik Papa Rock and Sweet Charity!

(Dulu para artis Singapura dan Malaysia share the same platform, the same stage tanpa mengira identiti 'passportnya', sekarang ada garisan yang agak tebal dan masih juga tebal. Bila kita nak kembali ke zaman gemilang macam doelu-doelu? Hmm...entahlah)

1 comment:

Anonymous said...

Seri Hari Raya sebenarnya adalah I'm Gonna Follow You by Pat Benatar.