Friday, February 01, 2008

Langit Petang

'Langit Petang', sebuah novel Sasterawan Melayu A.Samad Said yang diadaptasikan dalam filem arahan Shahrom Mohd Dom pada 1982. Filem yang menggunakan tajuk novel tersebut dijayakan oleh barisan pelakon handalan seperti Seniman Almarhum Mahmud Jun, Azean Irdawaty, Dharma Harun, Sidek Hussein dan Shasha.

Filem ini mengisahkan tentang Pak Arif (Mahmud Jun) yang cintakan harta pusaka dan tidak sanggup menggadai tanah bendang yang dimilikinya kepada pemaju perumahan, Hashim (Sidek Hussein). Pak Arif sering diganggu oleh orang suruhan Hashim dan tanah bendangnya sering dirosakkan. Seorang penulis muda, Hafiz (Dharma), telah menulis tentang kisah Pak Arif yang cuba menyelamatkan harta pusakanya. Dia juga cuba menyelamatkan temanitanya, Ruby (Azean) dari sejarah hitam dan trauma kehidupannya.

Lagu filemnya juga menggunakan tajuk yang sama. Gubahan seniman muzik lagenda Ahmad Nawab, ia mempunyai dua versi. Bagi versi filem dirakam oleh Azlina Aziz dan versi rakaman LP dijayakan oleh mendiang Broery Marantika atau juga dikenali sebagai Broery Pesolima. Industri muzik Indonesia tentunya berbangga dengan perjuangan Biduan ini dalam arena seni suara. Di akhir-akhir tahun 70an dan awal 80an, beliau berkhidmat kepada industri muzik Melayu, yang pada waktu itu berpusat di Singapura. Suara beliau yang begitu merdu menjadi inspirasiku.


No comments: