Saturday, February 02, 2008

Biduanita Titiek Puspa


'Esok Malam Kan Ku Jelang', sebuah lagu gubahan Surni Wakirman pada 1960 ini diantara malar segar Indonesia yang akan aku mainkan di pemain mp3 demi menghilangkan lelah setelah sehari bekerja. Aku tidak pernah jemu dengan dendangan klasik Biduanita ibu Titiek Puspa ini.

Titiek Puspa dilahirkan di Kalimantan Selatan pada 1937. Beliau bernama Soemarti pada waktu kecilnya dan sewaktu itu memang gemar bernyanyi. Pada 1954, beliau memasuki pertandingan nyanyian menggunakan nama 'Titiek Puspa' dan dinobatkan sebagai juara tersebut. Seniman muzik Sjaiful Bachri yang mengetuai Orkestra Simfoni Jakarta pada waktu itu, kemudian memintanya menyanyikan lagu 'Chandra Buana', sebuah lagu karya Seniman Ismail Marzuki. Sejak itu bermulalah kerjayanya sebagai seorang penyanyi dan penggubah yang sejujurnya menyintai seni suara dan lagu. Dengan bimbingan suaminya yang dicintai, pemuzik lagenda Mus Mualim, lagu-lagu beliau menembusi pasaran muzik Singapura dan Malaysia. Diantara lagu-lagu gubahan beliau ialah 'Marilah Kemari', 'Satu Dia', 'Cinta', 'Kupu-Kupu Malam' dan yang paling melekat di dalam hati para peminatnya adalah 'Bing', sebuah lagu untuk Almarhum Biduan Bing Slamet yang tercipta apabila Bing meninggal dunia. Lagu tersebut dirakamkan oleh Grace Simon.

Sehingga kini, beliau yang sudah berusia 70tahun masih lagi bertenaga untuk menabur jasa kepada persada seni muzik Indonesia dan sudah berstatus lagenda. Sekumpulan artis Indonesia telah melahirkan album 'From us to You' sebagai memberi penghormatan kepadanya.







Kau kujelang, pasti kujelang
esok malam di cahaya bintang
Akan ku bawa bingkisan asmara
tumpuan hati berdua
Dendam rindu, kasih di kalbu
kucurahkan dalam ini lagu
Kan kudendangkan bagi dikau sayang
di esok malam cemerlang

Usah cemas gelisah
tak ke mana beta pergi
tiada nanti kudusta
kau jua pautan hati
Esok malam aku kan datang
di tempat kita memadu cinta
di angin lalu, kusampaikan pesan
esok malam kau ku kujelang




Marilah Kemari- Tribute to Titiek Puspa
Rudy Djoharnaen
Singapura

No comments: