Saturday, November 06, 2010

Taman Sari / Minuet



 

Sebuah melodi gubahan Johann Krieger, seorang komposer dan pemuzik organ muzik klasik era Baroque dari Jerman. Minuet atau Menuet adalah sejenis tarian social berpasangan dari Perancis. Muzik yang mengiringi minuet sering dimainkan secara tempo perlahan dengan masa tiga perempat (3/4 time signature). Tempo muzik juga s...eiring dengan gerakan lemah gemalai dan penuh santun oleh pasangan yang menari. Pada nota muzik klasik sering menggunakan istilah Menuetto. Minuet terkenal pada abad ke 17.

Dalam 'Taman Sari', saya menggunakan melodi Minuet oleh Krieger dengan ekspressi senikata Melayu yang saya tulis sendiri.

Silakan menikmati irama klasik yang indah ini, bersama visual lukisan-lukisan Baroque yang indah.

Senikata: Rudy Djoharnaen (2010)

Sang Pencipta dengarkanlah
Rintihan hatiku yang mencari cintanya
Hamba rindu rasa gundah
Kurniakanlah kekuatan pada jiwa

Mekar indah bak syurgawi
Kumbang-kumbang tentu saja melingkari
Taman sari penuh sakti
Siapalah daku untuk mendekati

Sunyi sepi malam ini
Kurang seri walaupun bulan menemani

3 comments:

oh-Hani said...

Bintang bersinar dimlm hari
Cahayanya kelip menghiasi taman
Yakinkan diri berusahala mendkti
Agar pencarianmu dipertemukan teman~

@aryEryanty said...

"If one is still harboured on an old feeling and tangled up by a sleeve of the color green,one may not be able to see the wonderful colours of other sleeves.

May time loosen the tangled sleeve and brings one to a garden of sleeves with the colours of the rainbow accompanied by the moonlight sky."

A beautiful composition of collaborating centuries old melody with a traditional malay language. A combination that's rare. A job well done of writing such lyrics to match the beautiful melody.

Unknown said...

puisi yang indah...

from : pmr'S BLOG