Sunday, March 21, 2010

Malam Dondang Sayang - Sayang Musalmah

Ekspresi Seni: MALAM DONDANG SAYANG
20 mac 2010 / 8pm hingga 10pm
Istana Hall, Taman Warisan Melayu
Istana Kampung Glam

Sudah agak lama aku tidak membuat persembahan tradisional secara khusus seperti ini. Aku tinggalkan feel jazz aku untuk sementara demi berada di pentas Istana Hall, Taman Warisan Melayu (Istana Kampung Glam). Bersama Bibi Gt Lye yang kecoh dengan telatahnya dalam Dondang Sayang, Kak Noreha Bajuri (deejay veteranWarna 94.2) yang spontan dan santai dan barisan pemuzik dan penyanyi Sri Saujana yang handal dari Muar, aku cuba memberikan sepenuhnya dalam acara tersebut.

Aku bukan jaguh dalam irama asli atau tradisional. Aku tidak pandai akan patah lagu dan alunannya. Aku cuma hentam keromo saja. Namun aku memberi ruang dalam ekspresi suaraku untuk irama seperti ini. Sayang Musalmah adalah sebuah gubahan ghazal lama yang aku sangat suka. Aku jatuh cinta padanya tatkala alk mendengar versi live Sharifah Aini kira-kira 10 tahun lalu. Versi Kamariah Noor dan Rosiah Chik juga aku suka. Aku memang ingin sangat menyanyikan lagu ini namun tidak berkesempatan. Akhirnya, dengan konsert ini, tercapai juga hasratku. Hentam saja dah! Hasilnya..beginilah.



Mungkin ada juga cacat celanya nyanyianku ini, namun aku sangat berpuas hati dan enjoy kerana telah memberikan yang terbaik.

Selamat mendengar bersama orang tua kalian semua.


Sayang Musalmah memakai sanggul
Turun ke sawah menanam padi
Emas sekoyan dapatku pikul
Aku tak sanggup menanggung budi


Turun ke sawah menanam padi
Hendak dijual ke pekan lama
Jangan selalu menanggung budi
Kelaklah nanti jadi bencana.



Ok best! Aku akan upload video Dondang Sayangnya nanti.

No comments: