Thursday, July 31, 2008

Nyanyian Asmara

Pulang dari makan malam dan 'chill out' dengan si Hud Hud dan teman-teman lain, aku telah minum segelas jus jeruk sebelum tidur. Di corong radio terdengar lagu-lagu lama. Kemudian juruhebah memainkan lagu 'Nyanyian Asmara' oleh Salimah Mahmood dan Othman Hamzah.

"Ini lagu legend 80an ni, dah lama tak dengar," kataku dalam hati. Lagu yang pernah terkenal pada awal 80an adalah dari LP (Album) Salimah Mahmood keluaran WEA pada 1980. Salimah yang cantik manis kini menetap di Malaysia dan masih menyanyi walaupun tidak lagi merakamkan album. Lagu ini sangat digemari oleh kakakku. Menurutnya yang pernah bersua muka dengan penyanyi ini di bilik mekap studio A, SBC dulu, Salimah orangnya tidak sombong, soft spoken dan suka tersenyum.

Salimah mempunyai tonasi vokal mirip Yusnizar Hussein, seorang lagi penyanyi 80an. Sebutan senikatanya jelas dan tiada slang. Aku suka pada kemerduan suaranya. Melodi 'Nyanyian Asmara' yang ringkas sedap didengar walau ianya agak simple atau easy listening. Begitulah keindahan muzik Melayu era 70 dan 80an.

3 comments:

Lampu said...

Alhamdulillah! I am happy for everybody bruder.
Pastu nyanyian asmara...Jiwang betuilerr hang ni. hehe.
Dew's birthday.. jus over. Itu Kroaking session jgn luperrr aaah.

Anonymous said...

begitulah lemau, kita manusia ini penuh jiwang dan perasaan ...hehehe...gua suka ini lagulah...pasal suara dia , simple tapi merdu...and I really hope my future wife can sing like her and sweet face like her.... one day, insyaAllah. Then my beloved will always sing for me, hiburkan hatikuuuuu. kadang2 penatlah nyanyikan untuk orang.

dew embun said...

Alhamdulillah indeed... :)

Sampai ke sini pengisytiharannya?

Rudy, jangan penat dulu. Kroaking session tu nanti I nak minta you nyanyikan lagu birthday for me...in at least 3 different languages!

Bleh ah eh? please please please...

Lepas tu, I belanja you minum air lychee... DUA!!!