Monday, July 28, 2008

Dame Shirley Bassey


Biduanita Shirley Veronica Bassey adalah penyanyi keturunan Welsh. Pada zaman remajanya beliau bekerja di sebuah kilang sambil menyanyi secara sambilan di kelab-kelab. Bakatnya kemudian dikesan oleh Michael Sullivan, seorang agen hiburan. Sullivan membawanya menyanyi di panggung-panggung. Kariernya sebagai seorang penyanyi rakaman profesional bermula apabila beliau membuat persembahan 'Such Is Life' di Adelphi Theatre.

Dibawah label Phillips, beliau menghasilkan single 'Burn My Candle', pada tahun 1957. Popularitinya melonjak apabila beliau berpindah ke EMI Columbia. Beliau menjadi sangat terkenal dengan rakaman 'Goldfinger' dan beberapa lagu tema James Bond. Banyak penghargaan telah beliau perolehi sepanjang penglibatan beliau dalam dunia hiburan. Beliau dinobatkan pangkat 'Dame' oleh kerajaan British pada 1999.

Walaupun sudah berusia 71 tahun, mutu suara dan persembahan biduanita ini tetap tinggi ada kelasnya tersendiri. Lihatlah beliau dulu dan sekarang. Shirley...i like!

GOLDFINGER


GET THE PARTY STARTED (asal oleh PINK)


Lagu ini mulanya dirakam oleh Pink. Dengan sentuhan Shirley yang unik dan tersendiri, versi ini lebih best dari yang asal.

No comments: