Monday, January 07, 2008

Si Merah (Bahagian 1)

Si Merah termenung panjang. Dalam lamunannya itu terbayang wajah neneknya yang sangat dia sayangi. Nenek juga sangat sayang kepadanya. Maklumlah Merah hanya seorang sahaja cucunya. Cucu yang sulung dan tunggal. Mentelah lagi ibu Merah telah meninggal dunia sewaktu Merah masih kecil, kira-kira tujuh tahun yang lalu. Mendiang ibunya adalah putri tunggal pada neneknya. Sebagai satu-satunya zuriat, sudah tentu diberi kasih sayang bagai menantang minyak yang penuh, tidak sedikitpun tertumpah ke tanah.

Ibu Merah bernama Suri. Merah mempunyai rupa paras seperti ibunya yang sangat jelita. Rambutnya hitam ikal mayang, pipi pauh dilayang. Lesung pipit dan tahi lalat di bawah bibir sebelah kanan menambah lagi manisnya. Suri bersuamikan Kancan, pemuda yang tampan dan tegap. Bekerja ia sebagai tukang kayu dan sesekali menjual hasil kerja seninya. Ia mahir pada seni ukiran kayu dan sering mendapat upah mengukir tepak sirih untuk majlis-majlis perkahwinan orang-orang ternama dan tersohor seperti Tok Demang dan Orang Kaya Tirana. Malah Raja Ampuan dari Kota Ondan juga memuji hasil kerjanya. Dia dikenali sebagai pengukir yang bermutu tinggi dan telaten dalam penghasilan ukirannya.

Namun kelebihan rezeki itu tidaklah membuat dia hidung tinggi. Dia hidup dalam kesederhanaan dan sering memberi makan orang-orang miskin kalau ada rezeki lebih dari upah dan jualannya. Budi pekerti dan hati emasnya telah membuka pintu kasih Suri kepadanya. Kancan juga menaruh rasa cinta padanya kerana Suri tinggi kesantunan dan tatakrama, selain dari wajahnya yang jelita. Perkongsian cinta kasih keduanya membawa ke alam rumahtangga dan dengan kemurnian kasih itulah maka lahirnya si Merah yang mewarisi keindahan rupa dan sifat kedua orangtuanya. Alangkah bahagianya pasangan itu dengan lahirnya Si Merah. Bayi yang molek itu dijaganya dengan sangat rapi dan penuh kasih sayang. Malah Suri juga menulis sekuntum puisi khusus untuk Merah:

Dikau bak bulan purnama
Menyentuh kalbu dan kasih bonda
Kasih bonda dan ayahanda
Kasih murni tidak ternoda
Lahirmu membawa bahagia
Sinar suria penerang mega


bersambung…


Rudy Djoharnaen
Singapura

No comments: