Sunday, January 31, 2010

Biduanita Sarena Hashim

Sarena Hashim memulakan kariernya sebagai penyanyi piring hitam pada 1969. Album pertamanya diiringi Kugiran yang sangat popular pada era tersebut, iaitu The Quests. 'Panggillah Daku' ciptaan Akbar Nawab adalah diantara lagu dalam album pertamanya. Sarena terus popular di era 70an. Tidak diketahui kemana hilangnya penyanyi ini. Sarena mempunyai paras rupa yang cantik dan kelas yang tersendiri. "Bila Sarena datang ke studio EMI untuk record lagu dia at Mac Donald's House (Dhobi Ghout) dulu, I was amazed by her beauty. She was cantik." Begitulah kata seorang veteran.

Sarena pernah menghiasi kaca TV Malaysia dengan rancangan hiburan malam minggunya sendiri, iaitu 'SARENA'. Rancangan itu diterbitkan oleh Helen Abu untuk Radio Televisyen Malaysia (RTM) pada era 70an. Dalam rancangan tersebut beliau berduet dengan penyanyi-penyanyi undangannya seperti Saloma, Salamiah Hassan, Helen Velu dan lain-lain.

Sarena mungkin satu-satunya penyanyi di zaman itu yang tidak menggunakan teknik vibrato dalam vokalnya. Gaya nyanyiannya simple dan manja. Namun begitu, gaya tersebut membuat Sarena tersendiri dan istimewa, sesuai dengan lagu-lagu rakamannya. Sarena juga mempunyai bakat menulis senikata lagu dan banyak menyumbang senikata-senikata untuk rakamannya sendiri mahupun penyanyi lain. Diantara lagu-lagu yang popular pada zaman kegemilangannya adalah 'Bersama' (saduran dari lagu hindi (1965) Ye Sama Sama Hai Ye Pyaar Ka), 'Dua Kali Dua', 'Malam Ini', 'Kenangan Manis' dan 'Bayangan Menjelma'.





3 comments:

Sarena Hashim said...

Hi Rudy,

Just read your blog, very impressed, especially with the profile you wrote on Sarena Hashim. We would like to add the link to your blog on our You Tube channel sarenafanclub09 (if you don't mind). In our channel we uploaded some of Sarena's repertoire, (including the songs she performed on TV) - here's the links to 2 of her videos.

http://www.youtube.com/watch?v=T7T_iK-cL0k

http://www.youtube.com/watch?v=tATyY6ybvAY

Regards, from us at sarenafanclub09

Rudy Djoharnaen said...

Dear Sarenafan, go ahead. hope the info helps. Thanks for reading.

Unknown said...

She married L.Krishnan son's Prem...loves to read her blog...reminiscences their beloved parents n able to chat with her by her youtube account...a very polite lady